Pykälistö on valo- ja nykytaiteen kulttuurikeidas
Pykälistön alue on rakentunut kahden vuosikymmenen ajan. Alunperin alue on uudiskäyttöön valjastettu VR:n vahtitupa-alue vuodelta 1898. Alueella oli vanha ratavartijan vahtitupa, ulkorakennus ja maakellari. Alkuperäiset rakennukset on tehty arkkitehti Bruno Granholmin tyyppipiirustusten mukaan, kuten monet muutkin Haapamäki-Jyväskylä-Suolahti -rautatien rakennukset.
Pahasti rapistuneet rakennukset vaativatkin paljon työtä, ja entisöintityöt käynnistyivät keväällä 1999. Entisöintiprojekti toteutettiin yhteistyössä museoviraston ja Jyväskylän kaupungin rakennusvalvontaviraston kanssa. Kansallisromantiikkaa ja nikkarityyliä uhkuva Pykälistö puurakennuksineen saatiin heräämään uudestaan henkiin entisöintien myötä.
Alueen seuraavat vaiheet olivat työtilan rakentaminen paikan henkeen saumattomasti sovittaen, ja junavaunujen hankkiminen. Junavaunuja on neljä, ja ne toimivat näyttelytiloina. Paikkaa on määrätietoisesti kehitetty vuodesta toiseen, ja paikan eteen tehty työ onkin tuottanut paikalle aivan omanlaatuisensa hengen. On vaikeaa uskoa olevansa kymmenen minuutin automatkan päässä Jyväskylän ydinkeskustasta. Kuvat puhuvat puolestaan, mutta henki on koettava paikan päällä.
Pykälistön vetovoima tarkoittaa paitsi teoksien sisältöä ja tekniikoita, myös miljöötä. Isot elämykset voivat olla hyvin yksinkertaisia ja omatoimisia. Esimerkiksi eräs ranskalainen perhe valitsi lyhyellä Keski-Suomen vierailullaan jäädä Pykälistön rauhaan, eikä mennä Jyväskylään lainkaan.
Taiteilijat ovat harvoin gallerioissa tavattavissa. Pykälistön galleriassa vieraillessa saa myös tavata itse taiteilijan ennen kuin tutustuu hänen töihinsä.
Pykälistön valo- ja nykytaiteen kulttuurikeidas
Pykälistön alue on rakentunut kahden vuosikymmenen ajan. Alunperin alue on uudiskäyttöön valjastettu VR:n vahtitupa-alue vuodelta 1898. Alueella oli vanha ratavartijan vahtitupa, ulkorakennus ja maakellari. Alkuperäiset rakennukset on tehty arkkitehti Bruno Granholmin tyyppipiirustusten mukaan, kuten monet muutkin Haapamäki-Jyväskylä-Suolahti -rautatien rakennukset.
Pahasti rapistuneet rakennukset vaativatkin paljon työtä, ja entisöintityöt käynnistyivät keväällä 1999. Entisöintiprojekti toteutettiin yhteistyössä museoviraston ja Jyväskylän kaupungin rakennusvalvontaviraston kanssa. Kansallisromantiikkaa ja nikkarityyliä uhkuva Pykälistö puurakennuksineen saatiin heräämään uudestaan henkiin entisöintien myötä.
Alueen seuraavat vaiheet olivat työtilan rakentaminen paikan henkeen saumattomasti sovittaen, ja junavaunujen hankkiminen. Junavaunuja on neljä, ja ne toimivat näyttelytiloina. Paikkaa on määrätietoisesti kehitetty vuodesta toiseen, ja paikan eteen tehty työ onkin tuottanut paikalle aivan omanlaatuisensa hengen. On vaikeaa uskoa olevansa kymmenen minuutin automatkan päässä Jyväskylän ydinkeskustasta. Kuvat puhuvat puolestaan, mutta henki on koettava paikan päällä.
Pykälistön vetovoima tarkoittaa paitsi teoksien sisältöä ja tekniikoita, myös miljöötä. Isot elämykset voivat olla hyvin yksinkertaisia ja omatoimisia. Esimerkiksi eräs ranskalainen perhe valitsi lyhyellä Keski-Suomen vierailullaan jäädä Pykälistön rauhaan, eikä mennä Jyväskylään lainkaan.
Taiteilijat ovat harvoin gallerioissa tavattavissa. Pykälistön galleriassa vieraillessa saa myös tavata itse taiteilijan ennen kuin tutustuu hänen töihinsä.